Förlossningsberättelse, Tindra

Jag behövde inte vänta en evighet.. Igår var det dags..

Igår morse försov vi oss.. Istället för att gå upp halv åtta så vaknade jag 7:56 och fick lite halv panik..
Nåja, vi hann till dagis i tid.. När jag hade lämnat Oskar och öppnade dörren och skulle gå hem så vräkte det ner regn.. Jaha.. Iklädd fleecetröja..
Kom hem dyngsur.. Ringde Anki för att gnälla lite..

Jag har ju senaste tiden sagt att det inte skulle förvåna mig om vattnet skulle gå när jag nu äntligen skulle få handla..
Anki sa åt mig att ta med mig väskan, för säkerhets skull.. Jaja, sa jag och åkte in till stan utan väska.. Inte skulle jag få nå barn eller..
Parkerade vid Gränby centrum, var på strålande humör för att jag äntligen skulle få shoppa, tar en grej till kundvagnen, plus en extra femma om jag skulle behöva gå och kissa.. Tog ur bil nyckeln och steg ur bilen..

Ja, självklart! Så fort jag sätter ner båda benen i marken så känner jag att vattnet går..
Blir skit förbannad och kastar in sakerna i bilen igen och sätter mig och backar ur i rasande fart.. Alldeles för fort för min proppfulla kasse med pant burkar och flaskor som välter från baksätet och åker ut över hela bilen..
Ringer till Jimmy som kastar sig in i bilen på väg hem..
Jag var ju tvungen att åka hem för att hämta väskan och papperna..
Ringer Anki och Vickis..

Beger mig av hemåt i rasande fart för jag vet att värkarna kan lika gärna sätta igång snabbt..
Fick mycket riktigt värkar rätt så snart, konstiga värkar, det sved mellan benen och tryckte nedåt..
Ringde då en ambulans som skulle möte mig hemma..
Omdirigerar Jimmy så han åker direkt till sjukhuset istället..

Kommer hem, letar i panik efter hem telefonen för att kunna ringa dagis och berätta vad som händer.. ( den hade jag av någon anledningen på morgonen lagt inne på toaletten!? )
Min mobil laddade såklart ur..

Hann komma in på toa och ställa mig i duschen och så kom resten av allt vatten.. Det var inte lite kan jag lova..
Efter den vatten avgången så såg jag fan riktigt smal ut.. Max typ, fjärde månaden..

Sen var det lite panik eftersom ambulansen var på väg och jag sprang runt och försökte packa ner det sista samtidigt som jag sprang runt utan byxor..
Måste ha sett lite roligt ut om nån tittade in då.. =)

Fick i alla fall till det till slut och gick ut och mötte ambulansen.. Hoppade in där och fick nål i armen och lite såna saker..
Stackars ambulans tjejen, hon trodde att jag skulle föda hemma.. Hade typ fem sammandragningar på väg in, inget annat.. Jag föreslog att jag vid varje rödljus skulle hoppa ur och springa ett par varv runt för att få igång det, men man fick tydligen inte göra så.. =)
Fick en nalle av henne och ett lycka till när vi kom fram till sjukhuset..

Vattnet gick förresten strax efter klockan tio..

Blev kopplad till ctg remsa och hade bara ett par fjuttiga sammandragningar.. Fick gå runt lite, nu ctg och en undersökning.. Öppen två ynka centimeter..

Kvart i tre gjordes nästa undersökning, fortfarande två cm och ljumma sammandragningar..
Blev då kopplad till dropp för att sätta igång värkarna..
Vid fyra så var det regelbundna värkar, bad då om att få byta om och lustgas..
Under tiden jag fick värkar så sjönk bebis hjärtljud väldigt mycket, ända ner till runt 40-60.. Då gjorde en ny undersökning vid kvart i fem, öppen fyra cm och så satte de en elektrod på huvudet för att kunna se exakt..

Fortfarande så sjönk hjärtljuden extremt mycket så de blev oroliga.. Tillräckligt för att stanna kvar inne hos mig..
Vid tjugo i sex så kände jag att ungen var på väg ut, brände och sved som fan..

Lyckades på något vänster lägga mig ner och sen fem minuter senare så kom hon ut.. 17:45 föddes Tindra..
Hon hade navelsträngen tre varv runt halsen, det var därför hjärtljuden sjönk..

Strax därefter kom moderkakan ut.. Behövde inte sy något som tur var..

Fick amma och fika och sen vägde de och mätte henne.. 3540 gram och 53 cm lång..
Mycket mindre än vad jag trodde.. Hon är pytteliten..
Om man jämför med mina andra..

Jimmy åkte hem till grabbarna strax efter nio, då kom Vickis och hälsade på en sväng och sen så kom Jimmy tillbaks i morse..

Nu ska jag titta på de nya avsnitten av Criminal Minds.. Sen ska jag ladda upp lite kort.. =)

Puss å hej
0 kommentarer