Förlossningsberättelse, Filip

Jag gick längst med Filip, gick ända till vecka 39..

Egentligen börjar Filips förlossning redan en vecka innan själva förlossningen.. Då fick jag värkar och åkte in till förlossningen.. Värkarna avtog redan när vi var i bilen på väg dit och när vi kom fram och jag hade fått ctg-remsan på magen så var det nästan obefintliga värkar.. De gjorde en undersökning och jag var öppen tre centimeter..
Fick åka hem till slut med orden om att det sätter nog igång de närmaste dagarna..

Aja, en vecka senare.. Jimmy åker till jobbet på morgonen och vi går upp och jag gör i ordning frukost som vanligt..
Då börjar värkarna komma.. Nån då och då.. Ringde Jimmy som undrade om han skulle ta sig hem.. Nej, inte än tyckte jag..
Gick med halvdana värkar hela förmiddagen, gjorde lunch och la Oskar och Lukas..
Ringde Jimmy igen och denna gång fick han komma hem.. Då hade jag värkar med ett par minuters mellanrum..
Ungarna sov och under tiden så ringde vi och förvarnade Nina och mamma som skulle ha Lukas och Oskar om att det nog var dags..

Nina kom runt halv två tiden och hämtade Lukas och vi begav oss mot Uppsala med Oskar strax därefter..
Stannade och åt på donken i Väsby och åkte sen och lämnade Oskar på mammas jobb..

Upp vidare till förlossningen.. Vid det laget hade värkarna nästan stannat av helt..
Ctg-remsa och undersökning.. Öppen fyra centimeter om jag inte minns helt fel..

Blev rådda till att gå ut och gå så vi klädde på oss och gick ut..
Klockan var då kvart över fyra.. Hade kommit en bit från förlossningen när jag känner att de rinner längs med benet.. Blev osäker på om jag kissat på mig eller om vattnet gått.. Stannade, men sa inget till Jimmy.. Tog ett steg till och jodå.. Vattnet hade gått, började rinna mer och mer..
Då var klockan halv fem..

Tog oss tillbaks till förlossningen där vi då fick komma in på ett förlossningsrum.. Pratade med Vickis som skulle ha kommit när hon jobbat klart vid halv tio och sa åt henne att det är ingen brådska, du kommer garanterat att hinna.. Mm.. Just det..

Tog en dusch och en ny ctg-remsa.. Nu var värkarna starka och regelbundna.. Tog en dusch och började med lustgasen..

Sen kom de in och skulle göra en undersökning, jag satt på sängkanten med världens jävla värkar och var tvungen att lägga mig ner.. Fan vad jag avskydde dem just då.. Ville ju inte lägga mig ner.. Halvhängde över deras gåstol och kämpade ju med lustgasen för fulla muggar..

Den här gången var jag riktigt lugn, jag visste ju vad som skulle hända..

Nåja.. De fick mig till att lägga mig ner och det var väl tur de.. Hon vek isär benen och fick panik, larmade och skrek efter en till sköterska.. Tacka fan för det, huvudet var tydligen halvt ute.. Två krystvärkar senare så föddes Filip.. Klockan 19:25.. 3930 gram ( precis som Oskar ) och 53 centimeter lång..

Det som var så himla häftigt den här gången var att jag fick upp honom på magen direkt och att Jimmy fick klippa navelsträngen.. Det fick han inte göra tidigare då de sprungit iväg med Lukas..
Men den här gången var det inget som var fel..
Det var bara världens sötaste Filip!!

Jag hamnade nog i nån slags chock för jag började mumla om att jag inte ens hade hunnit börja och de ena med de andra..

Dagen efter så fick vi åka hem.. Oxå det var första gången som vi fick åka hem utan problem..



Nu blir det spännande att se hur denna förlossning kommer bli.. Snabb som tusan eller inte.. Det visar sig..
0 kommentarer