Reumatologen

Fredag den 13:e.. Besök till reumatologen och Oskar till tandläkare stod på schemat idag..
 
Jimmy tog barnen i morse och lämnade dem, då jag hade tid kl 9 inne på ackis..
Hittade parkering utanför akuten och behövde då inte gå så långt - tack gode gud!
Först gick jag fel och hamnade på nån reumatolog-avdelning, men till slut så..! Men även där var det omgjort..
Läkaren var en kvart sen, men eftersom jag fick en tid som inte fanns egentligen så var det lugnt.. 
 
Jag gillar min reumatolog.. Han är den enda läkaren som faktiskt har lyssnat på mig och som tar mig på allvar..
Min första läkare på vc var oxå duktig, men hon var ju bara en at-läkare så hon försvann..
 
Jag fick berätta hur jag har det och han gjorde en undersökning.. 
 
Han sa det att eftersom proverna fortsätter visa på inflammation, jag har reumatiskt ärftligt och så är jag positiv på nå blodprov så ska vi behandla det som så.. Som nå reumatiskt..
DOCK så säger han att det finns massor med grejer som visar på nervpåverkan, jag har inga som helst reflexer i vänster ben och röntgen säger DISKBRÅCK så det är jättebra att jag ska till stockholm spine center..
 
Jag ska börja med sprutor.. Jag fick välja mellan att ta spruta själv hemma eller att komma till sjukhuset och få dropp i ett par timmar.. Jag valde ju då sprutor.. ;-)
Benepali heter medicinen och är en TNF a hämmare.. 
Man tar den ofta i början och sen så småningom tar man den var sjätte vecka om jag inte minns helt fel..
 
För att ta den här sprutan så får man inte bära på tuberkulos bakterier så när jag var klar hos Erik så fick jag gå till röntgen och kolla lungorna..
Jag ska även till infektion och ta nå blodprov - tuberkulosscreening.. 
Sen så, om allt visar bra så ska jag tillbaks till reumatolog sköterskorna så får de visa mig hur man ska göra och så får jag ta första sprutan där..
 
Han sjukskrev mig tre månader vilket jag tycker är SÅ skönt.. Jag har haft så ont i magen inför sommaren.. Ackis som knappt funkar överhuvudtaget, jobbet måste ju få veta och så barnen.. Så det var jätteskönt..
 
Nu håller jag alla tummar jag har att dessa sprutor ska fungera.. Man gör en utvärdering efter tre månader och då borde jag ha fått nån slags effekt i alla fall.. 
 
Så ja... Fredag den 13:e blev e bra dag för mig..
 
Och ja! Svaret på lungröntgen visade inga som helst fel! Vet ni hur skönt det var?! Hann ju bli skiträdd inför det då jag faktiskt varit storrökare i 15-16 år.. Skönt, jätteskönt! :-)
 
Puss å hej
0 kommentarer