Jobb, akuten och ledigt

Den här veckan har gått i ett.. Har jobbat varje dag fram till igår.. Jimmy har varit sen tisdag och torsdag så då har jag hämtat barnen och det har oxå blivit sent..

I tisdags kväll efter maten så fixade jag disken och gick sen upp och höll på med kläderna.. När jag kom ner igen så mötte jag Oskar, tyckte att han såg "konstig" ut så tittade närmare på honom.. Då hade han fått som blåsor, fast ändå inte blåsor, men upphöjda utslag under båda ögonen.. 



Tittade då ännu närmare på honom och hittade även samma utslag på nacken och axlarna och dessa kliade.. 



Gick ut och ringde och när jag kom in igen och tittade på honom så hade han även fått på halsen och det kliade nå gräsligt på honom..
Ringde 1177, men medan jag väntade så kom det fler utslag på halsen och på armarna så då åkte Jimmy in med honom till akuten..
Jag duschade de andra barnen och la dom och väntade sen på telefonen..
De åkte in strax innan halv åtta..
Hade smskontakt med Jimmy och vid tio i nio så åkte de hem igen efter att ha fått airomir mot klådan och träffat läkare som inte trodde det var allergi utan snarare att han hade ett virus i kroppen..

I onsdags var det helt borta och han och Filip blev hämtade av farmor där de nu är och kommer hem i morgon..

Idag har jag varit ledig, tur i oturen då Lukas kändes varm igår så även han fick vara hemma idag.. Tror dock bara han var trött för i morse sov han och Tindra till åtta och Emma fick jag väcka vid halv nio.. 
De är ju inte vana att gå upp så tidigt och så långa dagar på dagis/fritids så klart att de blir trötta..

Idag har vi kastat skräp, varit ner och handlat lite, tvättat och dammsugit..
Jimmy kom hem relativt tidigt så idag är det nöjda barn här hemma..
I måndags när jag kom hem så åkte Jimmy in till jobbet igen och kom hem när de lagt sig, i onsdags så åkte jag in och handlade efter jobbet och kom hem när barnen lagt sig och igår hade Jimmy möte så då kom han oxå hem efter läggning..

I morgon ska jag jobba igen, egentligen söndag oxå, men eftersom Oskar fyller år då så har jag tagit semester då..

Jag har skrivit på nya anställningspapper som ger mig en tjänst på 91%.. 😃👍
Eftersom det är helger oxå så blir det bra.. Med tanke på dagis/fritids, långa dagar och så där..

Nu ska jag mysa med barnen innan det är läggdags..

Puss å hej
1 kommentar
claudia

Jättefin blogg du har!

Ett tips är att ni söker vård hos vårdcentralen nästa gång när det är sådana problem som utslag, då det inte är andningsproblematik inblandat.
Det får låg prio. på akuten och man blir sittandes längre än man hade behövt på en vårdcentral. De har drop in på många vårdcentraler och de har kompetenta läkare.
Akuten är till för mer livshotande tillstånd. Vårdcentralerna finns till för att avlasta akuten.

Min ena kompis tog sin dotter till akuten och det blev jobbigt för dottern att vänta så länge, men hon fick gå åt sidan för andra som hade akuta problem istället för en stukad fot.

Förstår att ni blev oroliga såklart, men tipsar så ni slipper sitta och vänta i timmar om det händer nåt nån annan gång.


Svar: Hej och tack så mycket!Utslag har vi väldigt stor erfarenhet utav då vår äldsta dotter haft stora problem.
Grejen med Oskars utslag var att de kom på kvällen - långt efter att vårdcentralen stängt, att de satt runt munnen och ner på halsen och han sa att det kliade i halsen.
Vi hade allergimedicin hemma, men de på 1177 sa att det är bättre att någon kollar på honom.
Oskar, när han var liten fick en jätte allergisk reaktion på jordgubbar och ambulans fick tillkallas då han fick stora svårigheter att andas, så med det i åtanke så valde vi att ta in honom.
// Marina
Marina